CONIX RDBM Architects

CONIX RDBM Architects

Kruisbestuiving tussen verlichting en architectuur

Dat Kreon een referentie is op het gebied van designarmaturen hoeft geen betoog. Zijn toonaangevende positie accentueert het Belgische bedrijf sinds kort ook met een volledig vernieuwd hoofdkwartier in Opglabbeek. Niet alleen is het gebouw een toonbeeld van sobere, tijdloze architectuur, het veruiterlijkt perfect de manier waarop Kreon nadenkt over de esthetiek van het licht in al zijn vormen. Met dank aan de unieke samenwerking en co-creatie tussen het team van CONIX RDBM Architects en Kreon zelf, dat in de gedaante van art director Kristof Pycke mee tekende voor het ontwerp.

 

Co-creatie

Eenvoud en zuiverheid, creativiteit en technische vastberadenheid. Het zijn essentiële elementen in de cultuur van Kreon. “Schoonheid ontstaat niet door het toevoegen van een laatste detail, wel door het weglaten ervan,” klinkt het in de externe communicatie. Die visie wilde het bedrijf ook weerspiegeld zien in het nieuwe hoofdkwartier dat op een even ingetogen als uitgesproken manier de dialoog moest voeren tussen verlichting en architectuur. “Kreon haalt veel inspiratie uit de architectuur en het design van de jaren twintig en dertig,” legt CEO Frederik Jacobs van CONIX RDBM Architects uit. “De symmetrie, de zich herhalende elementen, de strakke geometrische vormen: de Bauhaus-invloeden zijn in alles merkbaar. Die rechte hoeken en lijnen vormen ook de basis van de modernistische architectuur. Toen Kreon-art director Kristof Pycke met het idee kwam om de verlichtingsproducten en het architecturale concept te rijmen met elkaar, waren wij enorm enthousiast. Het detailleringsniveau van een armatuur moest doorgetrokken worden in de architectuur. Het lijnenspel is tot op de mm nauwkeurig uitgewerkt. Je krijgt haast productdesign op gebouwschaal.”

 

Licht, vorm en kleur

Rust en eenvoud zijn de allesbepalende facto- ren binnen het gebouw dat ook een be- paalde spanning belichaamt. De afwerking is enorm doorgedreven, wat sterk contrasteert met ruwe, primaire basismaterialen zoals glas, beton, gipskarton en koudgewalst staal, die integraal zichtbaar zijn. Symmetrie en herhaling brengen rust, terwijl ook het kleurenpallet ingetogen is. Wit en zwart voeren overal de boventoon. Niet toevallig zijn het de hoofdkleuren van de Kreon-collectie. De vloer is een afwisseling tussen het donkere parket en het grijze beton. Op de plafonds voert zwart een monoloog. Maar bovenal staat alles in het teken van licht. De verlichtingstoestellen en andere Kreon-producten zoals koelplafonds en signalisatie gaan naadloos op in het totaalconcept. Toch zorgt niet alleen een evenwichtige belichting door de Kreon-producten voor de sfeer van het gebouw, de lichtinval is overal optimaal.

“Die gul verlichte ruimtes bieden een gevoel van klaarheid en vrijheid, rust en opwinding,” aldus Jacobs. “We kozen voor een maximale transparantie. Niet alleen om het volledige aanbod van Kreon en Belux in functioneel en architecturaal perfecte omstandigheden te demonstreren, maar ook om een plezierige werkomgeving te creëren met zin voor ergonomie en sociale interactie. De open structuur van het gebouw zorgt ervoor dat het licht overvloedig en ongehinderd naar binnen stroomt. Centraal in het gebouw bijvoorbeeld is er een vide voorzien die het licht onthaalt zoals de hoge glaspartijen in een gotische kathedraal: de kolommen worden daar als medium gebruikt om het licht te geleiden.”

 

Inspelen op omgeving en milieu

In het nieuwe gebouw zijn drie verschillende functies opgenomen: een landschapskantoor, showroom en logistieke ruimte. Zo worden alle interne afdelingen en operaties onder één dak samengebracht. “Vroeger lagen de kantoren vooraan, aan de straatzijde. Op het terrein erachter bevonden zich de magazijnen. Door alles samen te brengen, hebben we ervoor gezorgd dat er veel compacter gebouwd kon worden. Die eenheid maakt meteen ook dat je een directe verbinding krijgt tussen ontwerp en eindproduct. Hierdoor verloopt de interactie tussen de verschillende afdelingen en de klanten nog vlotter dan in het verleden.”

Het oude gedeelte van het gebouw werd behouden en verbonden met de nieuwbouw. Die werd met de lange zijde tegen de bestaande magazijnen opgetrokken, waardoor de oude en nieuwe logistieke ruimtes met elkaar verbonden werden. In het vroegere gedeelte bevindt zich de verzend- en stockageafdeling waar de bestellingen worden klaargemaakt, verpakt en geassembleerd. Zonnepanelen beslaan nagenoeg het volledige dak van dit gedeelte. Verder maakt het hele gebouw gebruik van geothermie en vloerverwarming. Op het gelijkvloers bevindt zich ook de showroom, die zich opent naar de straat. Een verdieping hoger werden de kantoren ingeplant. Op het dak van het nieuwe logistieke gedeelte situeert zich een grote daktuin van 1.500 m2 met houten vloerafwerking, groene begroeiing en lange grassen, geïnspireerd op de ‘High Line’ in New York. “Ook de integratie van voldoende groen speelde een belangrijke rol in het ontwerp. Het gebouw ligt in een bedrijvengebied. We wilden de directe omgeving verrijken door groenaanleg, waardoor er een aangenamere werkplek ontstaat.

Vooraan bijvoorbeeld hebben we een vijver gecreëerd met een natuurlijke overloop in de vorm van een wadi. Vanuit de showroom heb je bovendien een prachtig uitzicht over grassen en bomen.” De toegangsdeur aan de zijkant wordt geaccentueerd door de overkragende eerste verdieping. Wie voor het gebouw staat, merkt twee ogenschijnlijk afzonderlijke bouwlagen die zijwaarts over elkaar lijken te schuiven. Als je het gebouw binnenstapt, nader je eerst de receptie waarachter zich drie vergaderzalen bevinden. Even verderop word je ontvangen in de showroom waar de Kreon-producten te bewonderen zijn. Naast de toonzaal is er een grote refter met keuken. En verder op het gelijkvloers is er de experienceroom waar lichteffecten gesimuleerd kunnen worden, een laboratorium voor de meting van lichtstralen, een fotostudio, labo en technische ruimte. De eerste verdieping op haar beurt is te bereiken via de trap of met de lift. Daar ontvouwt zich een soort van loft met reusachtige werkeilanden. Aan de ene kant heb je de afdeling- en finance en administratie. Aan de andere heb je ontwerp, marketing en directie. Boven is er een tweede open toonzaal van Belux, het Zwitserse verlichtingsmerk dat Kreon overkocht van Vitra. Links en rechts van het gebouw loopt een lange gang die uitkijkt over de grote ramen en… heel veel licht.

 

Tekst: Bart De Maesschalck
Foto’s: Serge Brison & Nick Cannaerts

CONIX RDBM Architects
Londenstraat 60/121 – 2000 Antwerpen
t. 03 248 68 24
info@conixrdbm.com – www.conixrdbm.com